Het grote belang van algemene danskennis bij Argentijnse tango

Ieder jaar organiseert Love2Do een Dans- en Tangovakantie (Dans- en tangovakantie) op een unieke en luxueuze bestemming. Het bijzondere aan deze vakanties is dat naast de Argentijnse tangolessen van een bekend tangokoppel (dit jaar Carlos en Mirella)  er ook een afgestudeerd danspedagoog (Bart Christiaens) meegaat die de gasten meer leert over dansverdieping. In deze blog legt Bart aan de hand van drie voorbeelden uit waarom het belangrijk is om naast tangotechniek ook meer te weten over algemene danstechniek.

  • Ademhaling.
Foto van de verschillende ademhalingen
De verschillende ademhalingen

Algemeen genomen kunnen we stellen dat er drie verschillende manieren van ademhaling zijn: de stressademhaling, de ontspanningsademhaling en de inspanningsademhaling. Van alledrie de ademhalingen is er één die je liever nooit zou moeten gebruiken en dat is de stressademhaling. Deze zit ter hoogte van je borstbeen en zorgt ervoor dat je beperkt wordt in je bewegen. Probeer maar eens uit. Adem diep in zodat je borstkas omhoog gaat, hou vervolgens je adem vast en beweeg je armen en je hoofd. Als het goed is, merk je dan dat je beperkt wordt in het bewegen van je armen en schouders. Ga nu na wat dit doet als je een abrazo, de omhelzing, maakt met je danspartner. Hoe kan je iemand fijn vasthouden en leiden als dit uit een bron van spanning komt?

Vervolgens heb je de ontspanningsademhaling, deze is erg belangrijk voor en na het dansen. Het meest prettig dansen is als je samen relaxed kan beginnen. Neem daarom van tevoren een paar goeie ademteugen vanuit je buik. Vul je buik als een ballon met lucht en laat vervolgens leeglopen. Het werkt goed als je je handen op je buik legt zodat je voelt waar je ademhaling moet zitten. Concentreer je erop dat je borstbeen ontspannen blijft en het echt vanuit je buik komt. Je kan hierbij nog een stapje verder zetten door je ogen dicht te doen en je ademhaling te tellen. Een uitgebreide uitleg hiervan vind je op deze blog: Ademhalingsoefening.

Als laatste heb je de inspanningsademhaling en deze dient gebruikt te worden tijdens het dansen. Omdat tijdens de Argentijnse tango zowel je eigen centrum (dit zit ter hoogte van de middelste buikspieren) als het centrum van je partner met elkaar verbonden zijn, is het van uiterste belang dat deze ook geactiveerd zijn en geactiveerd blijven. Een los centrum zorgt er alleen maar voor dat je jezelf alle kanten opgooit. Een goede oefening om je flankademhaling / inspanningsademhaling te activeren is te vragen aan je danspartner om de handen op de zijkant van je ribben te plaatsten. Probeer vervolgens de handen van je danspartner weg te duwen met behulp van je ademhaling terwijl je je buikspieren blijft activeren.

  • Basishouding.
Yoga van Bart Christiaens
Yoga van Bart

Het klinkt heel simpel maar dansen begint met een goede basis en bewust zijn van je eigen lichaam en de houding. Ik merk bij veel gasten van onze vakanties dat ze zich teveel concentreren op de voeten en de figuren, maar voorbijgaan aan hun lichaamshouding. Dit zorgt er niet alleen voor dat je meer moeite hebt om je partner te leiden en/of te volgen, maar ook dat je op een gegeven moment fysieke klachten kunt krijgen. Als je met een kromme rug of gekanteld bekken veel ocho’s maakt, kun je ervan uitgaan dat je op een gegeven moment met onderrugklachten of pijnen in het SI gewricht te maken krijgt.

Let daarom op de volgende dingen als je neutraal staat:

1. Heb je je gewicht in het midden van je voeten waarbij zowel de bal van je voet als je hiel contact heeft met de vloer?

2. Staan je knieën ontspannen boven het midden van je voeten?

3. Staat je bekken boven je knieën waarbij je zitbeentje naar beneden wijst?

4. Staan je onderste ribben op dezelfde hoogte als je voorste bekkenbotjes?

5. Is je borstbeen zacht en staat dit tussen je schouders en je ribben?

6. Zijn je schouder laags en schouderbladen naar elkaar toe?

7. Staat je kin in connectie met je borstbeen waardoor je nek lang is? Een goede oefening hiervoor is tegen een deur staan. Zorgt dat je hielen je kuiten, je bekken, je schouderbladen en de bovenkant van je achterhoofd de deur raken. Duw vervolgens zonder je houding te veranderen je navel naar de deur toe zodat je centrum geactiveerd wordt.

  • Jouw eigen as.
De evenwichtsas
De evenwichtsas van het menselijk lichaam

Wees bewust van je eigen evenwichtsas. Je kan niet het gewicht van iemand anders verplaatsten of volgen als je niet bewust bent van je eigen as. Alles begint hier weer bij de basishouding. Sta eerst correct en kijk dan waar jouw evenwichtsas ligt. Deze loopt van de kruin van je hoofd naar je zitbeen om vervolgens te eindigen tussen je voeten. Speel eerst zelf met je as door deze te verplaatsten naar voor/ achter en opzij. Vervolgens doe je dit ook met die van je danspartner. Ga dan pas door met het passenmateriaal. Ik hoor docenten vaak zeggen: “Zet je partner op de juiste voet”, maar hoe moet dat precies en wat bedoelen ze daar nu écht mee? Beter geformuleerd is: ‘verplaats de as van je partner en durf daarbij echt off balance te gaan’. Zie het als een blok dat verplaatst moet worden en wees niet te bang om hierin een keertje te overdrijven, durf de ruimte te pakken en met zijn tweeën echt te verplaatsten in de ruimte.

Deze en nog veel meer tips worden behandeld tijdens onze Dans- en Tangovakantie (Dans- en tangovakantie).

Momenteel hebben wij een zomertijdsactie tot wel 400 euro korting plus een slowjuicer op alle vakanties. Kijk dus snel op de site voor meer informatie. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *