Mindfulness voor beginners

Intro

Ken je dat gevoel dat je hoofd zo vol zit met ideeën en ondernemingen dat je aan alles tegelijk wilt beginnen maar er niet overheen ziet zodat je eigenlijk op het einde van de dag niets hebt afgemaakt en bitter weinig effectief hebt gedaan? Deze oefening zorgt ervoor dat je even een paar minuten je hoofd leeg maakt zodat nieuwe en effectievere plannen weer binnen kunnen komen.

De oefening

  • Zet een alarm op vijf minuten.
  • Zoek een comfortabele en rustige plek op waar je weet dat je de komende vijf minuten niet gestoord kunt worden.
  • Ga in een prettige houding zitten of liggen en sluit je ogen nadat je je alarm hebt ingezet.
  • Focus jezelf op je ademhaling, kijk met een open en milde aandacht hoe deze is. Adem je zwaar, licht, snel, langzaam, vanuit je buik of je borst, regelmatig of onregelmatig. Belangrijk hierbij is dat je niets verandert, laat je ademhaling zijn zoals die is en merk slechts op.
  • Tel je ademhaling waarbij inademen 1 is, uitademen 2, inademen 3, uitademen 4, etc.
  • Als je bij 10 bent aangekomen begin je weer vanaf 1 te tellen.
  • Als je gedachten wegdrijven, probeer deze dan terug te pakken op je ademhaling en het tellen ervan. Het is heel normaal dat je tijdens deze oefening weg droomt, door de focus terug te nemen leer je steeds meer in het moment, en daarmee mindfulness, te zijn. Dit is echter een proces en hoeft niet bij de eerste keer al helemaal perfect te zijn. Oefening baart kunst hierbij.
  • Hou dit vol totdat  je wekker is afgegaan.

Het proces

Probeer deze oefening in het begin minimum 3 keer per week te doen maar dagelijks is natuurlijk het beste. Als je merkt dat het steeds beter gaat en je je focus steeds beter vast kunt houden, kan je overgaan op 10 minuten. Hoe meer je er mee bezig bent, hoe meer je zult merken dat je inderdaad erna op een hele andere manier je dag kunt verderzetten.

 

2 gedachten over “Mindfulness voor beginners”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *